Znate li u kojoj dobi se kod djece pojavljuju ideje o rodnostereotipnim zanimanjima? Između dvije i pol te pet godina. Ako četverogodišnja djevojčica izrazi zanimanje i želju da jednoga dana bude pilotkinja, tada njezini roditelji i odgojitelji imaju iznimno važan zadatak.
Zamislimo situaciju u kojoj jedan nastavnik, u razgovoru s kolegama o budućnosti pojedinih učenika, istakne da tom dječaku treba dati priliku jer on mora završiti školu i danas-sutra prehranjivati obitelj, dok će djevojčica ipak proći lakše jer je “njeno” da se uda. Zamislimo nedjeljni ručak s obitelji gdje generacijski sraz uzima maha, i tako ono što je prirodnije baki i djedu – misliti na obitelj, a ne karijeru – nije prirodnije i unucima, zbog čega dolazi do opetovanih rasprava o životnim prioritetima. Nije teško zamisliti da se takvo što događa, posebice kod nas, zar ne?
Dok čitate ovaj tekst, izgledno je da nemali broj djece, školaraca i studenata u istome trenutku sluša rečenice poput „Ne brini zbog ocjena, tvoje je samo da se dobro udaš“. Očekivano, takvo se što događa i kod kuće, ali i u odgojno-obrazovnim ustanovama iako u današnjem društvu ne vrijede karakteristične uloge muškaraca i žena poput onih otprije više desetljeća. Međutim, nameće se nužno pitanje – ako smo uvelike svjesni da su se društvene norme gotovo u potpunosti promijenile, kako stati tome na kraj? Zbog čega nam je toliko teško osvijestiti se o stereotipima kakve starije generacije prenose djeci, kako kod kuće, tako i u vrtićima ili na nastavi?
Takozvani fenomen “samoispunjavajućeg proročanstva” pojavljuje se u situacijama kada netko jasno riječima i djelima izražava svoja očekivanja o osobinama druge osobe. S vremenom se druga osoba zaista počinje ponašati u skladu s tim očekivanjima, što dovodi do zaključka da su ta očekivanja istinita. Isti je princip i s rodnim ulogama.
Znate li u kojoj dobi se kod djece pojavljuju ideje o rodnostereotipnim zanimanjima? Između dvije i pol te pet godina. Ako četverogodišnja djevojčica izrazi zanimanje i želju da jednoga dana bude pilotkinja, tada njezini roditelji i odgojitelji imaju iznimno važan zadatak. Ako budu inzistirali na ideji da je to posao za muške te da u takvom poslu nema mjesta djevojkama, do odabira fakulteta ona će u to zaista i vjerovati. Međutim, ako stariji odluče poticati njezin razvoj i ne ograničavati njezine ambicije tijekom godina vlastitim poimanjem idealnog zanimanja ili životnih prioriteta, tada je (slikovito rečeno) samo nebo granica ovome djetetu.
Pod okriljem projekta namijenjenog otklanjanju rodnih stereotipa u školi Jednakost IN stereotipi OUT– nastavnici za buduće generacije na ovoj su platformi dostupni brojni edukacijski materijali koji mogu pomoći nastavnicima prepoznati stereotipe i aktivno doprinijeti ostvarenju jednakosti među učenicima i učenicama. Svi trenutni, ali i budući nastavnici, pedagozi, logopedi, psiholozi, odgojitelji i roditelji mogu pregledati digitalnu knjižnicu i videogaleriju platforme te tako napraviti prvi korak prema promjeni ustaljenih obrazaca ponašanja koja se djeci nameću sa svih strana. Upravo ti obrasci oblikuju različita očekivanja od učenika i učenica, što utječe na njihovu sliku o sebi, odnose s drugima, na uspješnost u školi te na odabir budućeg obrazovanja i zanimanja.
Uz sve navedeno platforma nudi i pristup aplikaciji Treniraj trenera, gdje je moguće dobiti uvid u raznolike situacije – u učionici i izvan nje, u vrtiću, pri razgovorima odraslih i sl. te se pritom može pročitati više o efikasnim načinima prepoznavanja i suzbijanja stereotipa u tim situacijama.
Autori projekta vas pozivaju da budete dio promjene i škole za budućnost.